Bilindustrins mest udda patent

Bilindustrins mest udda patent

Sverige – två i världen på innovation

Förra veckan publicerade vi ett blogginlägg som lyfte Sveriges placering på den internationella innovationstoppen. Det handlade om antalet patentansökningar som kommer in till det europeiska patentverket EPO, där Sverige ligger två i världen (!) räknat i antalet patent per invånare. Bland enskilda företag är det Ericsson som toppar listan och hamnade 2019 på en sjunde plats globalt. Men konkurrensen ökar. Främst från Asien med företaget Huawei i den absoluta ledningen.

Bilindustrin har generellt varit mycket bra på att implementera ny teknik. Men i kampen mellan biltillverkare, underleverantörer och uppfinnare om nyheter som ska ge en fördel gentemot konkurrenterna kommer även en hel del mindre lyckade idéer upp till ytan. Vid en första tanke låter det ju strålande att nyttja förnybar och grön energi för att driva sin bil. Som vindkraft till exempel! Men att placera turbinen direkt på bilens tak?

Drönartvätt och bagagelucka med transportband

Utöver Toyotas doftsystem med tårgas och Teslas vindrutetorkarsystem med laser som vi nämnde i vårt senaste blogginlägg har även andra biltillverkare legat i. BMW skickade in en patentansökan för en autonom biltvätt av en drönare. Det gällde alltså en idé om en bil med ett ombordsystem där en drönare kan skickas ut och autonomt rengöra bilen. Smart? Ja kanske vid första tanken, men då många kommuner i Sverige avråder invånare från att tvätta sina bilar på garageuppfarten på grund av miljöskäl gick det tyvärr inte hela vägen.

En annan uppfinning som passar den late stod Ford för. En finess om ett transportband i bilens bagagelucka för att få det som är längst in levererat till sig utan att behöva sträcka på sig onödigt mycket. Kan man få detta som tillval till den senaste Ford transit kanske?

Även Google har försökt slå sig fram bland biltillverkarna och ansökte om patent på ett system som istället för att skydda den påkörde från att slå sig vid en olycka ser till att fotgängaren hålls på plats efter att hen blivit påkörd. Med ett slags flugpapper… Nej detta är inget skämt. 

Trots en del mindre lyckade idéer och havererade projekt från bilindustrin genom åren får vi inte glömma att vi trots allt har fått fram både trepunktsbältet, krockkudden och adaptiv farthållare tack vare dess innovationsskapande. På senare tid även autobroms med fotgängarigenkänning, döda-vinkelnvarnare och digitala backspeglar. Way to go!

Läs originalartikeln här